• 1
  • 2
  • 3. Ditt resultat
  • star
  • star
  • star

Ganske bra

Du er nesten i mål. Frokosten din gir deg passe mye kalorier og proteiner, og er variert. Frokosten inneholder lite kalsium. Melk og meieriprodukter er den beste kilden til kalsium i det norske kostholdet.

  • Kalorier 24%
    av 20 - 25% av anbefalt frokostinntak

    Frokosten er anbefalt å gi deg 20-25 % av det totale energiinntaket ditt. Du ligger innenfor her. Veldig bra!

    Hvor mye bør jeg spise hver dag?

    En dagsmeny kan hjelpe deg med å vite hva du kan spise og hvor mange kalorier du trenger hver dag. Her får du fire forskjellige menyer som...  Les mer

  • Proteiner 22%
    av anbefalt dagsbehov

    Det anbefales at alle måltider inneholder proteiner, og frokosten din bidrar med en passe mengde. En enkel tommelfingerregel er at kroppen trenger 1 gram protein per kilo kroppsvekt hver dag. Dette bør fordeles utover alle dagens måltider. Fortsett slik!

    Melk inneholder proteiner av høy kvalitet

    Melk er en god kilde til proteiner. Proteiner er viktige blant annet for å bygge og vedlikeholde muskler i kroppen. Melkeproteinene består av to...  Les mer

  • Kalsium 5%
    av anbefalt dagsbehov

    Det ser ut til at kalsiuminntaket ditt til frokost er lavt. Det virker som om du har lite meieriprodukter eller andre kalsiumkilder i frokosten din. Du kan enkelt øke ditt kalsiuminntak ved å inkludere meieriprodukter i frokosten din, som melk, ost og yoghurt Mange får i seg for lite kalsium. Unngå å bli en av dem, ved å velge til sammen tre porsjoner meieriprodukter i løpet av dagen.

    Hvor mye kalsium trenger jeg?

    Kalsium er et mineral som må tilføres gjennom mat og drikke. Behovet varierer gjennom livet, men det største kalsiumbehovet finner vi hos ungdommer i vekst, og hos...  Les mer

Har du glemt noe?

Du har ikke valgt noen meieriprodukter i frokosten din. Drikker du et glass melk til frokost vil du få i deg både kalsium, B2, B12, fosfor og jod. Visste du at kalsium har flere funksjoner i kroppen enn å kun bevare ditt skjelett? Det er også viktig for energiomsetningen din og bidrar til normal muskelfunksjon.

Artikkelillustrasjon
Er melk sunt?Melk er kilde til flere ulike næringsstoffer, blant annet kalsium, fosfor, jod, proteiner og B-vitaminer (vitamin B2 og B12). Noen melketyper er også beriket med D-vitamin.
Les artikkelen

GRAF AV DITT DAGSBEHOV

Søylene viser hvor mye du får i deg av kalorier og ulike næringsstoffer. Inntaket av næringsstoffer sammenlignes med ditt dagsbehov. Når det gjelder kaloriinntaket, er det anbefalt at frokosten bidrar med 20-25 % av ditt daglige kaloribehov.

Dine anbefalte dagsbehov er regnet ut fra oppgitte data om alder, vekt og høyde basert på utgivelsen “Norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet”, utgitt av Helsedirektoratet (2011).

DIN FROKOST

Var du ikke helt fornøyd med frokosten din? Gjør en spennende vri på frokosten og få rask tilbakemelding på hvordan dette passer kroppen din. Eller test en annen frokost. Har du barn, kan du jo sjekke hvor sunn barnets frokost var i dag?

Matvare Antall
Grovt, ekstra grovt knekkebrød
1 stk = 14 gram
4
Banan
1 stk = 110 gram
1
Peanøttsmør
1 porsjon = 15 gram
2

Var du ikke helt fornøyd med frokosten din? Gjør en spennende vri på frokosten og få rask tilbakemelding på hvordan dette passer kroppen din. Eller test en annen frokost. Har du barn, kan du jo sjekke hvor sunn barnets frokost var i dag?

Ta testen på nytt
Lagre dine resultater

Få tilsendt lenke på e-post

SUNNE OPPSKRIFTER

Artikkelillustrasjon
Grove pannekaker med havregryn

Havregryn er rik på fiber også metter det godt. Og ikke minst gir det pannekakene ekstra god smak. Les mer

Artikkelillustrasjon
Frokostgrøt

En frisk og god start på dagen, som metter lenge. Les mer

Artikkelillustrasjon
Frokostscones

Deigen kan fint stå i kjøleskapet noen dager, og stekes etterhvert. Da har du alltid rykende ferske scones lett tilgjengelig. Les mer

PRØV FLERE KALKULATORER

  • 1
  • 2
  • 3. Ditt resultat

Ditt inntak av næringsstoffer målt opp mot anbefalt dagsbehov

Tallene viser både hva frokosten din inneholder og daglig anbefalt inntak av næringsstoffer for deg. Frokosten er ett av måltidene i løpet av en dag. Dersom du har et lavt inntak av noen av næringsstoffene, er det viktig å dekke dem gjennom dagens andre måltider som lunsj, middag og eventuelt kveldsmåltidet.

Dessverre har ikke alle matvarer i databasen verdier for tilsatt sukker eller alle vitaminer og mineraler. Matvaren kan likevel ha et reelt innhold av næringsstoffene.

Næringsstoffer Ditt resultat Ditt anbefalte dagsinntak Prosent av dagsbehov
Energi 467 kcal 1935 kcal 24%
Protein 14 g 62 g 22%
Fett 17 g 64 g 26%
Karbohydrater 59 g 266 g 22%
Fiber 12.5 g 30 g 42%
Kalsium 49 mg 900 mg 5%
Vitamin B2 0.3 mg 1.3 mg 21%
Vitamin B12 0 µg 2 µg 0%
Vitamin D 0 µg 10 µg 0%
Tilsatt sukker 1 g 48 g 2%
Jod 9.2 unit 150 unit 6%
Fosfor 291.2 mg 700 mg 42%
Vitamin A 2.2 mg 700 mg 0%
Vitamin B1 0.2 mg 1.2 mg 16%
Vitamin B6 0.7 mg 1.3 mg 58%
Vitamin C 9.9 mg 75 mg 13%
Vitamin E 2.1 mg 8 mg 26%
Folat 79 µg 300 µg 26%
Jern 3 mg 15 mg 20%
Kalium 1 mg 3.1 mg 31%
Kopper 0.5 mg 0.9 mg 52%
Magnesium 154 mg 280 mg 55%
Natrium 0.3 g 2.3 g 11%
Niacin 5.4 mg 15 mg 36%
Selen 3 µg 40 µg 6%
Sink 3 mg 9 mg 33%

Dette er ikke en vitenskapelig test, men den gir en indikasjon på næringsinnholdet i frokosten. Dersom du har et svært høyt aktivitetsnivå (toppidrettsutøver) eller har en sykdom som for eksempel gir deg en lav vekt, vil ikke denne kalkulatoren gi deg korrekte tilbakemeldinger. Ved sykdom vil du ha behov for individuell veiledning.

Vi har basert oss på tall fra Matvaretabellen, Mat på Data og matvaredatabasen til Matoppskrift.no. Porsjonene er hovedsakelig basert på Matvareguiden til Landsforeningen for kosthold og helse. Dessverre har ikke alle matvarer verdier for tilsatt sukker eller alle vitaminer og mineraler. For enkelte av matvarene skyldes dette at produsenten ikke har oppgitt verdien. Matvaren kan likevel ha et reelt innhold av næringsstoffene.

www.melk.no