• 1
  • 2
  • 3. Ditt resultat
  • star
  • star
  • star

Ikke fullt så bra

Du kan få en mye bedre start på dagen. Frokosten din er variert og gir deg kalsium. Det er bra. Innholdet av kalorier og proteiner er høyt. Velg gjerne matvarer med lavt kaloriinnhold.

  • Kalorier 33%
    av 20 - 25% av anbefalt frokostinntak

    Frokosten er anbefalt å gi deg 20 – 25 % av det totale energiinntaket ditt. Kalorimengden i frokosten din ligger godt over dette. Det er smart å fordele matinntaket i små, hyppige måltider utover dagen. Dersom du ønsker å spise en stor frokost, er det lurt å spise mindre, eller velge matvarer som bidrar med færre kalorier, til de andre måltidene i løpet av dagen.

    Hvor mye bør jeg spise hver dag?

    En dagsmeny kan hjelpe deg med å vite hva du kan spise og hvor mange kalorier du trenger hver dag. Her får du fire forskjellige menyer som...  Les mer

  • Proteiner 83%
    av anbefalt dagsbehov

    Det anbefales at alle måltider inneholder proteiner. Det ser ut til at frokosten din inneholder litt mye. Når du spiser matvarer med mye proteiner, kan dette føre til at inntaket av karbohydrater og fett blir for lavt. En enkel tommelfingerregel er at kroppen trenger 1 gram protein per kilo kroppsvekt hver dag. Forsøk å fordele proteininntaket utover alle dagens måltider.

    Melk inneholder proteiner av høy kvalitet

    Melk er en god kilde til proteiner. Proteiner er viktige blant annet for å bygge og vedlikeholde muskler i kroppen. Melkeproteinene består av to...  Les mer

  • Kalsium 56%
    av anbefalt dagsbehov

    Du får i deg godt med kalsium gjennom frokosten din. Dersom du spiser flere kalsiumrike måltider i løpet av dagens andre måltider kan det være du får i deg litt mye kalsium. Men, det er sjeldent vi spiser det samme hver dag, og får du i deg mye kalsium en dag og mindre en annen dag, vil dette kunne jevne seg ut.

    Hvor mye kalsium trenger jeg?

    Kalsium er et mineral som må tilføres gjennom mat og drikke. Behovet varierer gjennom livet, men det største kalsiumbehovet finner vi hos ungdommer i vekst, og hos...  Les mer

Prøv på nytt

Du får en ekstra god start på dagen ved å ha inkludert meieriprodukter i frokosten din. Ett glass melk til frokost vil for eksempel gi deg både kalsium, B2, B12, fosfor og jod. Visste du forresten at jod som du finner i melk er viktig for både å vedlikeholde huden ...
Vis mer

Artikkelillustrasjon
Er melk sunt?Melk er kilde til flere ulike næringsstoffer, blant annet kalsium, fosfor, jod, proteiner og B-vitaminer (vitamin B2 og B12). Noen melketyper er også beriket med D-vitamin.
Les artikkelen

GRAF AV DITT DAGSBEHOV

Søylene viser hvor mye du får i deg av kalorier og ulike næringsstoffer. Inntaket av næringsstoffer sammenlignes med ditt dagsbehov. Når det gjelder kaloriinntaket, er det anbefalt at frokosten bidrar med 20-25 % av ditt daglige kaloribehov.

Dine anbefalte dagsbehov er regnet ut fra oppgitte data om alder, vekt og høyde basert på utgivelsen “Norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet”, utgitt av Helsedirektoratet (2011).

DIN FROKOST

Var du ikke helt fornøyd med frokosten din? Gjør en spennende vri på frokosten og få rask tilbakemelding på hvordan dette passer kroppen din. Eller test en annen frokost. Har du barn, kan du jo sjekke hvor sunn barnets frokost var i dag?

Matvare Antall
Grovbrød
1 skive = 40 gram
2
Eplejuice
1 glass = 2 dl
1
Gulost, vanlig
1 skive = 20 gram
3

1 = gram
1
Meierismør
1 porsjon = 5 gram
1

Var du ikke helt fornøyd med frokosten din? Gjør en spennende vri på frokosten og få rask tilbakemelding på hvordan dette passer kroppen din. Eller test en annen frokost. Har du barn, kan du jo sjekke hvor sunn barnets frokost var i dag?

Ta testen på nytt
Lagre dine resultater

Få tilsendt lenke på e-post

SUNNE OPPSKRIFTER

Artikkelillustrasjon
Grove pannekaker med havregryn

Havregryn er rik på fiber også metter det godt. Og ikke minst gir det pannekakene ekstra god smak. Les mer

Artikkelillustrasjon
Frokostgrøt

En frisk og god start på dagen, som metter lenge. Les mer

Artikkelillustrasjon
Frokostscones

Deigen kan fint stå i kjøleskapet noen dager, og stekes etterhvert. Da har du alltid rykende ferske scones lett tilgjengelig. Les mer

PRØV FLERE KALKULATORER

  • 1
  • 2
  • 3. Ditt resultat

Ditt inntak av næringsstoffer målt opp mot anbefalt dagsbehov

Tallene viser både hva frokosten din inneholder og daglig anbefalt inntak av næringsstoffer for deg. Frokosten er ett av måltidene i løpet av en dag. Dersom du har et lavt inntak av noen av næringsstoffene, er det viktig å dekke dem gjennom dagens andre måltider som lunsj, middag og eventuelt kveldsmåltidet.

Dessverre har ikke alle matvarer i databasen verdier for tilsatt sukker eller alle vitaminer og mineraler. Matvaren kan likevel ha et reelt innhold av næringsstoffene.

Næringsstoffer Ditt resultat Ditt anbefalte dagsinntak Prosent av dagsbehov
Energi 743 kcal 2233 kcal 33%
Protein 33 g 40 g 83%
Fett 41 g 74 g 55%
Karbohydrater 57 g 307 g 19%
Fiber 5.6 g 30 g 19%
Kalsium 503 mg 900 mg 56%
Vitamin B2 0.7 mg 1.4 mg 49%
Vitamin B12 1.3 µg 2 µg 66%
Vitamin D 0.5 µg 10 µg 5%
Tilsatt sukker 1 g 56 g 2%
Jod 17.3 unit 150 unit 12%
Fosfor 498.8 mg 700 mg 71%
Vitamin A 193.3 mg 600 mg 32%
Vitamin B1 0.3 mg 1.2 mg 22%
Vitamin B6 0.1 mg 1.3 mg 7%
Vitamin C 2 mg 50 mg 4%
Vitamin E 0.9 mg 8 mg 12%
Folat 52 µg 200 µg 26%
Jern 8.6 mg 11 mg 79%
Kalium 0.5 mg 3.3 mg 14%
Kopper 0.2 mg 0.7 mg 23%
Magnesium 73 mg 280 mg 26%
Natrium 1.3 g 1.8 g 71%
Niacin 2.4 mg 16 mg 15%
Selen 12 µg 40 µg 31%
Sink 3.6 mg 11 mg 33%

Dette er ikke en vitenskapelig test, men den gir en indikasjon på næringsinnholdet i frokosten. Dersom du har et svært høyt aktivitetsnivå (toppidrettsutøver) eller har en sykdom som for eksempel gir deg en lav vekt, vil ikke denne kalkulatoren gi deg korrekte tilbakemeldinger. Ved sykdom vil du ha behov for individuell veiledning.

Vi har basert oss på tall fra Matvaretabellen, Mat på Data og matvaredatabasen til Matoppskrift.no. Porsjonene er hovedsakelig basert på Matvareguiden til Landsforeningen for kosthold og helse. Dessverre har ikke alle matvarer verdier for tilsatt sukker eller alle vitaminer og mineraler. For enkelte av matvarene skyldes dette at produsenten ikke har oppgitt verdien. Matvaren kan likevel ha et reelt innhold av næringsstoffene.

www.melk.no